„Wędrówka przez krajobrazy świata”
Metoda aktywizująca: stoliki zadaniowe
Na lekcji geografii w klasie piątej uczniowie podsumowywali wiadomości o strefach krajobrazowych Ziemi, posługując się metodą stolików zadaniowych. Temat zajęć dotyczył pięciu wybranych stref krajobrazowych: wilgotnego lasu równikowego, sawanny, pustyni, lasów liściastych i mieszanych strefy umiarkowanej oraz krajobrazu wysokogórskiego Himalajów. Uczniowie pracowali w zespołach 3–4 osobowych. Każdy stolik reprezentował inną strefę krajobrazową i zawierał zestaw zadań – m.in. karty pracy z pytaniami, zagadkami i układankami obrazkowymi. Ich celem było m.in. rozpoznanie i przyporządkowanie ilustracji roślin i zwierząt do odpowiednich stref krajobrazowych. Uczniowie mieli 7 minut na rozwiązanie zadań przy jednym stoliku. Po upływie czasu i usłyszeniu sygnału dźwiękowego grupy przemieszczały się do kolejnego stanowiska, by zmierzyć się z zadaniami przypisanymi do nowej strefy. W ten sposób każda grupa odwiedziła wszystkie pięć stolików, poznając i utrwalając informacje o różnych krajobrazach świata. Zajęcia zakończyły się podsumowaniem w formie rozmowy klasowej. Uczniowie dzielili się swoimi wrażeniami – opowiadali, co zapamiętali, która strefa najbardziej ich zaciekawiła oraz co im się podobało w tej formie pracy, a co sprawiło trudność. Wielu z nich podkreślało, że zmienność zadań i form aktywności utrzymywała ich zaangażowanie, a element rywalizacji i pracy zespołowej dodawał energii i motywacji. Dzięki zastosowaniu metody stolików zadaniowych uczniowie utrwalili wiedzę o cechach charakterystycznych różnych stref krajobrazowych, typowych roślinach i zwierzętach oraz warunkach klimatycznych. Rozwijali również kompetencje kluczowe, takie jak: współpraca w grupie, komunikacja i dzielenie się wiedzą, myślenie logiczne i krytyczne, umiejętność szybkiego podejmowania decyzji, sprawność działania pod presją czasu. Zajęcia były nie tylko formą utrwalenia wiedzy, ale również okazją do wspólnej zabawy, integracji i rozwijania ciekawości poznawczej uczniów. W trakcie pracy nauczyciel obserwował zaangażowanie uczniów. Najbardziej aktywni uczniowie zostali wyróżnieni – nauczyciel przyznał im plusy za postawę i zaangażowanie w zajęcia.