Program „Laboratoria Przyszłości” to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. W naszej szkole już od trzech lat realizujemy zadania budujące kompetencje przyszłości wśród uczniów poprzez wykorzystanie sprzętu oraz promowanie innowacyjnych metod nauczania opartych na wykorzystaniu technologii i kreatywności nauczycieli Szkoły Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego w Bychlewie.
W roku 2024 uczniowie korzystali z pracowni informatycznej i technicznej rozwijając swoje kompetencje i zainteresowania. Zasoby tych pracowni były wykorzystywane podczas zajęć dydaktycznych oraz pozalekcyjnych, a także przy organizacji szkolnych wydarzeń. Laboratoria Przyszłości przyczyniły się do licznych wycieczek edukacyjnych, które poszerzały świadomość zawodową uczniów.
Rok 2024 był czasem intensywnych działań, które rozwijały umiejętności uczniów naszej szkoły. Do najważniejszych można zaliczyć: „Dzień Integracji” i wykorzystanie sprzętu przy realizacji przedstawienia mikołajkowego oraz przedstawienia „Kopciuszek”. Przy pomocy zakupionego sprzętu realizowaliśmy również warsztaty kulinarne i fotograficzne. Podopieczni naszej szkoły licznie uczęszczają na zajęcia plastyczne gdzie wykorzystywane są zasoby „Laboratoriów Przyszłości”. Ponadto za pomocą drukarki 3D drukowaliśmy koniczynki z okazji „Dnia chłopaka” a wycinarka do styropianu była doskonałą pomocą przy realizacji dekoracji wielkanocnych oraz scenografii.
Laboratoria przyszłości – kodowanie i programowanie
Kodowanie i programowanie to innowacja, która uczy wielu umiejętności kluczowych: świadomego korzystania z technologii, analizowania informacji, wykorzystywania wiedzy w praktyce, kreatywności, samodzielnego dochodzenia do rozwiązań i pracy w zespole. Dzieci nabywają wszystkie te umiejętności nieświadomie, podczas dobrej zabawy.
W ramach programu Laboratoria Przyszłości nasza szkoła poszerzyła swoją bazę pomocy dydaktycznych o m. in. geniboty z akcesoriami oraz dwustronną matę do kodowania i kolorowe kubeczki. Dzięki temu uczniowie klasy IB, podczas zajęć kreatywnych, poznali podstawy kodowania i programowania. W grupach tworzyli symetryczne odtworzenia prezentowanego wzoru. Samodzielnie rozkodowali wzór na podstawie podawanych przez nauczyciela współrzędnych. Dodatkowo trenowali logiczne myślenie i inteligencję przestrzenną, ćwicząc liczenie i decydując jak ma się przemieszczać GeniBot, aby ominąć przeszkody na macie.
Okulary do oglądania Wirtualnej Rzeczywistości ClassVR
W ramach rządowego projektu „Laboratoria Przyszłości” szkoła zakupiła okulary do oglądania rzeczywistości wirtualnej. Niezwykła technologia pozwala przenieść się w czasie. Nasi uczniowie mogą założyć okulary i podziwiać przestrzeń kosmosu, świat starożytny lub wejść do muzeum sztuki odległego o setki kilometrów. Twórcy okularów VR postawili sobie za cel oszukanie mózgu, by użytkownik mógł jak najgłębiej zanurzyć się w widzianą w okularach rzeczywistość iluzoryczną. Uczniowie klas ósmych oraz klasa siódma w ramach poznawania nowych technologii wzięli udział w projekcie historycznym. Podopieczni naszej szkoły obejrzeli film „Kartka z Powstania” w reżyserii Tomasza Dobosza. Można zaryzykować stwierdzenie, że byli oni obserwatorami Powstania Warszawskiego. Oglądali film, którego obraz był niezwykle realistyczny. Zacierała się granica między tym co realne a tym co wirtualne.
Drukarka 3D
Współczesne działania szkoły kładą duży nacisk na rozwój umiejętności praktycznych. Ważne jest, aby młody człowiek rozwijał swoje kompetencję w zgodzie z otaczającym go światem. „Laboratoria Przyszłości” to projekt poprzez który uczniowie mogą rozwijać się za pomocą nowych technologii.
8 listopada odbyło się szkolenie z obsługi drukarki 3D, na którym uczniowie oraz nauczyciele zdobyli niezbędną wiedzę z zakresu pracy z zakupioną w ramach projektu przez szkołę Drukarkę 3D.
Platforma edukacyjna „Mozaik”
MOZAIK EDUKACJA
W ramach programu „Laboratoria Przyszłości”, nasza szkoła wykupiła licencję do niezwykłej platformy edukacyjnej „Mozaik”
„Mozaik” to efektywne oprogramowanie do prezentacji w klasie z cyfrowymi podręcznikami, animowanymi prezentacjami i funkcją pracy domowej online, jak również tysiące przyciągających wzrok interaktywnych elementów (sceny 3D, aplikacje edukacyjne, filmy, ćwiczenia), które mogą być wykorzystywane przez uczniów do nauki i ćwiczeń również w domu. Niemalże 100 tematycznych aplikacji, powiązanych z danymi przedmiotami, służy łatwiejszemu opracowaniu materiału szkolnego jak również pogłębianiu i ćwiczeniu zdobytej wiedzy poprzez zabawę.
Aplikacje „Mozaik” cały czas wzbogacane są nowymi funkcjami, a liczba dostępnych w nich narzędzi i gier stale rośnie. Narzędzia i gry przygotowane dla uczniów nauczania początkowego stawiają na pierwszym planie rozwijanie umiejętności, podczas gdy narzędzia doświadczalne, przygotowane dla wyższych roczników, oferują jedyną w swoim rodzaju pomoc i zastępują laboratorium. W niektórych narzędziach znajdują się również animowane ćwiczenia, dzięki którym nauka staje się zabawą. Wykonane przy pomocy narzędzi zadania i doświadczenia mogą być zapisywane.
Podczas zajęć plastyki i techniki uczniowie w przyjazny sposób wzbogacają swoją wiedze z zakresu historii sztuki i wynalazków.
„Akwarium 3D”
Technologie informacyjno-komunikacyjne w pierwszych latach edukacji
Laboratoria Przyszłości mają za zadanie stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w ciekawy sposób. Pomagają w tym materiały zakupione w ramach inicjatywy edukacyjnej realizowanej przez Ministerstwo Edukacji i Nauki.
Podczas zajęć „Koła Plastycznego”, w którym biorą udział uczniowie klas 1-3 rozwijaliśmy swoje umiejętności używając długopisów 3D.
Mając świadomość jak ważne są pierwsze lata edukacji, podczas których dziecko uczy się postrzegać i poznawać przyrodę, technikę i życie społeczne wszystkimi zmysłami. Podczas nauki, zdobywania wiedzy dzieci przejawiają duże zainteresowanie procesami technicznymi, technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, nowoczesnymi sprzętami wspomagającymi i uatrakcyjniającymi proces kształcenia. Długopisy 3D stały się niezwykle motywującym do działania elementem zajęć plastycznych.
Podczas październikowych zajęć uczniowie mieli możliwość wziąć udział w realizacji projektu „Akwarium”. Projekt „Akwarium” był połączeniem wielu materiałów plastycznych. Uczniowie kleili, lepili, malowali i wykonywali formy 3D. Dzieci miały możliwość wzbogacić wypowiedź plastyczną o środki ekspresjii wynikające z możliwości używania długopisu 3D. Za pomocą filamentu i druku 3D uczniowie nauczyli się rysować i budować trójwymiarowe obiekty.
Laboratorium Przyszłości w Naszej Szkole
Celem zajęć jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów. W ramach Programu Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Bychlewie otrzyma od rządu wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego niezbędnego do rozwoju umiejętności praktycznych wśród dzieci i młodzieży.
Od września nasza szkoła wzbogaciła się o drukarkę 3D, laptop, roboty do zabaw z programowaniem, długopisy 3D, wyposażenie fotograficzne, głośniki bezprzewodowe, platformy edukacyjne, gogle do 3D oraz wiele innych narzędzi i materiałów, z których uczniowie będą mieli szansę skorzystać. Mamy głęboką nadzieję, że nasi uczniowie dzięki inwestycji w przyjemny sposób będą rozwijać kreatywne myślenie a obsługa narzędzi rozwinie ich świadomość i umiejętności tak ważne w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii. Laboratoria Przyszłości to kolejny krok w stronę wzmocnienia i uatrakcyjnienia dotychczasowego procesu zdobywania wiedzy i praktycznych umiejętności w tych obszarach przez uczniów.
PRACOWNIA AUDIO WIDEO
W roku szkolnym 2022/2023 w Szkole Podstawowej w Bychlewie będzie działać pracownia audio-wideo, której opiekunem jest Nauczyciel plastyki i techniki Anna Suchecka.
Program” Laboratoria Przyszłości” umożliwił zakup profesjonalnego sprzętu, który zainspirował do powstania pracowni audio-wideo. Od października ruszają warsztaty, podczas których uczniowie będą mogli zapoznać się ze sprzętem. Dzięki dofinansowaniu uzyskanemu w Programie Laboratoria Przyszłości szkoła ma możliwość zaoferować uczniom możliwość kształcenia na najwyższym poziomie i rozwoju ich zainteresowań. Podczas wtorkowych spotkań uczniowie będą rozwijać swoją wiedzę i umiejętności poznając zawód fotografa, filmowca, dźwiękowca.
Aparat fotograficzny
Podczas pierwszych warsztatów poznaliśmy budowę aparatu, jego możliwości oraz podstawy wykonania prawidłowej fotografii. Uczniowie poznali sprzęt dodatkowy – oświetlenie, statyw. mikroport i mikrofon kierunkowy.
Przede wszystkim zajęcia dotyczyły aparatu fotograficznego bez którego nie byłoby możliwości rejestrowania obrazu i późniejszej obróbki zapisanego obrazu. Praca aparatem fotograficznym pozwala rozwinąć zainteresowania uczniów oraz poznać naukę optyki. Uczniowie rozwijają kompetencje cyfrowe oraz uczą się świadomie i odpowiedzialnie rejestrować obraz i dźwięk.
W ramach działań „Laboratoria Przyszłości” powstają ciekawe zajęcia na terenie naszej szkoły.
Nowoczesny sprzęt czyli drukarki i długopisy 3D, uatrakcyjniają zajęcia szkolne i pozwalają uczniom rozwijać swoje zainteresowania nie tylko na lekcjach techniki czy w ramach innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, lecz także w ramach zajęć pozalekcyjnych a mianowicie kół zainteresowań. Podczas zajęć koła plastycznego uczniowie wykonywali obiekty 3D.
Celem działań koła plastycznego jest rozwijanie wielokierunkowej aktywności młodego człowieka przez organizowanie sytuacji edukacyjnych umożliwiających eksperymentowanie i nabywanie doświadczeń. Dbanie o jego rozwój we wszystkich obszarach: fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym. Podczas zajęć uczniowie rozwijali swoją wiedzę i umiejętności wykorzystując długopisy 3D Banach. Istotna wartość pracy z pisakiem 3D polega na włączaniu dzieci w działania praktyczne, angażuje je emocjonalnie, kształtując takie cechy, jak wytrwałość, cierpliwość i dokładność w wykonywaniu podjętego zadania. O zaletach korzystania z długopisów 3D można mówić wiele: praca z nimi uwalnia kreatywność, ćwiczy myślenie trójwymiarowe czy rozwija wyobraźnię. Możliwości wykorzystania pisaków 3D są nieograniczone.