Wybór Logo Mediatora Rówieśniczego:
W listopadzie odbył się konkurs na logo promujące „Mediatora rówieśniczego” w naszej szkole.
W konkursie udział wzieli:
Miłosz Gibki, Ksawery Kaszyca, Patryk Rzepecki (kl. 5 b), Pola Rzepecka (kl. 4) oraz Andzrej Maślanka (kl. 8).
Praca Poli i Patryka Rzepeckich zdobyła I miejsce.
Uczniowie otrzymali od p. Eweliny Gajda upominki za udział w konkursie.
22.11.2019 r., w naszej szkole rozpoczął się cykl spotkań z panią mediator Barbarą Olszewską w ramach kontynuacji programu „Mediacje w mojej szkole”. Warsztatami objęto uczniów klas IV – VIII, którzy zostali wybrani spośród kolegów i koleżanek w klasie. Uczniowie zostaną przeszkoleni i ukierunkowani na rozwiązywanie konfliktów z wykorzystaniem metody mediacji i negocjacji.
Przyszli mediatorzy rówieśniczy podczas pierwszego spotkania opowiadali się za stronami konfliktu oraz stawali po stronie osób biorących udział w scence.
W drugim etapie zajęć uczniowie wymieniali cechy mediatora oraz zastanawiali się nad etapami przebiegu mediacji.
Czas spędzony w czasie warsztatów był w pełni zrealizowany. Uczniowie podsumowali zajęcia na „piątkę”.
Dzień Mediacji!
W dniu 18.10.2019 roku, na terenie naszej szkoły został zorganizowany „Dzień Mediacji” zgodnie z Międzynarodowym Dniem Mediacji 2019, który przypada na okres 14 – 18 październik.
W tym dniu pedagog, asystent mediatora p. Ewelina Gajda wspólnie z uczniami z klas IV- VIII, którzy zostali wybrani na mediatorów rówieśniczych w tamtym roku szkolnym w ramach programu „Mediacje w mojej szkole”, przypomnieli co to jest mediacja, opowiedzieli o zasadach mediacji która jest poufna, bezstronna, dobrowolna i akceptowalna przez obie strony. Mediatorzy rówieśniczy zwrócili uwagę na korzyści płynące z procesu mediacji.
Pani Ewelina Gajda przedstawiła klasom I- III i IV- VIII uczniów pełniących funkcję mediatorów do których uczniowie mogą się zgłaszać z swoim problemem.
Mediatorzy zaprezentowali kolorowe hasło „MEDIATORZY TO MY!”, oraz przygotowali plakaty na temat mediacji.
Kolejną formą promocji owego Dnia Mediacji na terenie szkoły była mapa skojarzeń z hasłem „Mediacja” oraz „Idealny Mediator”. Uczniowie na przerwie zapisywali swoje pomysły. Przy tablicach dyżur pełnili mediatorzy rówieśniczy, którzy odpowiadali na pytania uczniów.
Dzień upłynął bardzo kolorowo i z pozytywnym nastawieniem do polubownych metod rozwiązywania sytuacji konfliktowych w szkole.
Program „Mediacje w mojej szkole”
Co to jest mediacja?
Mediacja jest dobrowolnym porozumiewaniem się stron będących w konflikcie, w obecności osoby trzeciej-mediatora, który jest bezstronny, neutralny i akceptowany przez strony.
Zasady stosowane w mediacji:
Mediacja jest postępowaniem nieformalnym, a mediator nie jest ani sędzią. Podstawowymi zasadami mediacji są:
- dobrowolność – nikt nie może Cię do mediacji zmusić, jest to Twoja decyzja czy chcesz do niej przystąpić.
- akceptacja – sam(a) możesz wybrać osobę, która będzie prowadziła spotkania mediacyjne (mediatora).
- poufność – wszystko co dzieje się w trakcie spotkania zostaje między jego uczestnikami.
- bezstronność – każda z osób biorąca udział w spotkaniach jest traktowana w taki sam sposób, nie ma lepszych i gorszych. Mediator nie ocenia ani stron, ani ich zachowań i nie wskazuje też winnego.
Dzięki mediacjom nauczysz się:
- rozwiązywania konfliktów bez użycia przemocy,
- przyjmowania odpowiedzialności za własne postępowanie,
- rozwijania empatii,
- rozwijania umiejętności porozumiewania się z innymi,
- kształtowania postawy tolerancji i sprawiedliwości,
- radzenia sobie z sytuacjami trudnymi.
W listopadzie w Szkole Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego w Bychlewie rozpoczął się program „Mediacje rówieśnicze w mojej szkole”, przy współpracy z Powiatowym Ośrodkiem Doskonalenia Zawodowego i Doradztwa Metodycznego w Pabianicach oraz mediator p. Barbarą Olszewską. Asysytentem mediatora jest pedagog p. Ewelina Gajda. Programem w naszej szkole objęto klasy IV- VIII. Zgodnie z harmonohramem uczniowie mają zajęcia warsztatowe z mediatorem. W czasie tych zajęć uczniowie poznają swoje predyspozycje zawodowe, poznają przyczyny konfliktu oraz zasady mediacji i funkcję mediatora. Uczniowie pracują zespołowo w sposób bardzo aktywny. Na samym końcu ich zadaniem jest wytypowanie na kartce osoby z klasy, ktora ich zdaniem byłaby najlepszym mediatorem.
Zajecia prowadzone przez p. Barbarę Olszewską budzą ogromne zainteresowanie. Uczniowie są bardzo aktywni i chętni do współpracy.