Dogoterapia w logopedii.
Ćwiczenia z udziałem psa stanowią wzbogacenie metod pracy z dziećmi z zaburzoną komunikacją.
W trakcie spotkań z psem stosujemy zabawy i ćwiczenia usprawniające pracę narządów artykulacyjnych, które obejmują różnego rodzaju ćwiczenia oddechowe, artykulacyjne, fonacyjne i słuchowe. Terapia kontaktowa z psem umożliwia również stymulację aktywności werbalnej dziecka, kształtuje rozumienie mowy. Może także służyć wzbogaceniu słownika czynnego i biernego oraz ogólnemu rozwijaniu mowy.
Odpowiednio dobrane ćwiczenia z udziałem psa mogą korygować określone nieprawidłowości, takie jak dyslalia czy kształtowanie słuchu fonemowego.
WYĆWICZ SWÓJ GŁOS
Terapia logopedyczna i sensomotoryczna została wzbogacony o Słuchawki Tomatis® Infinite, które są również wyposażone w funkcję treningu słuchowo-głosowego. Dzięki sprzężeniu zwrotnemu jakość głosu staje się lepsza. Głos ma jaśniejszą barwę i większą dynamikę.
Celem treningu jest zmiana sposobu postrzegania naszego własnego głosu przez mózg. Trening trwa około dziesięciu minut dziennie i pozwala wzmocnić efekty uczenia się, a także pozytywnie wpływa na mowę i komunikowanie się z innymi.
Dzieci poznają świat poprzez swoją aktywność. Nieustanne doświadczanie otaczającej nas rzeczywistości ma charakter wielozmysłowy. Prowadząc terapię logopedyczną, nie można zapominać o tym, że dzieci najefektywniej uczą się przez bezpośredni kontakt, działanie i ZABAWĘ. To właśnie zabawa bardzo często jest projekcją świata, odwzorowaniem tego, co tworzy nasze życie (np. zabawa w dom czy budowanie z klocków). Zabawa, jako metoda pracy, może także stać się sposobem na pokonywanie trudności w zakresie komunikacji językowej. Ćwiczenia logopedyczne, zazwyczaj żmudne i prowadzone przez kilka miesięcy, a nawet lat, mogą z czasem stracić na atrakcyjności i w efekcie spowodować zniechęcenie. Terapia logopedyczna nie może być przykrym obowiązkiem, ale powinna kojarzyć się pozytywnie i wiązać z odkrywaniem nowych możliwości. Zabawa jest więc najlepszym narzędziem pracy. Bardzo często w gabinecie łączę ćwiczenia logopedyczne z integracją sensoryczną. Na filmiku słyszymy utrwalanie szeregu szumiącego w mowie spontanicznej. Dzieci w mowie kontrolowanej tzw. gabinetowej poszczególne głoski, wyrazy czy też zdania wymawiają prawidłowo, natomiast w mowie spontanicznej często o prawidłowej wymowie zapominają 😊. Dlatego ten etap końcowy w terapii trwa najdłużej. Więc ćwiczmy, powtarzajmy i utrwalajmy.
Ćwiczenia logopedyczne z elementami integracji sensorycznej.