Laboratoria przyszłości – kodowanie i programowanie
Kodowanie i programowanie to innowacja, która uczy wielu umiejętności kluczowych: świadomego korzystania z technologii, analizowania informacji, wykorzystywania wiedzy w praktyce, kreatywności, samodzielnego dochodzenia do rozwiązań i pracy w zespole. Dzieci nabywają wszystkie te umiejętności nieświadomie, podczas dobrej zabawy.
W ramach programu Laboratoria Przyszłości nasza szkoła poszerzyła swoją bazę pomocy dydaktycznych o m. in. geniboty z akcesoriami oraz dwustronną matę do kodowania i kolorowe kubeczki. Dzięki temu uczniowie klasy IB, podczas zajęć kreatywnych, poznali podstawy kodowania i programowania. W grupach tworzyli symetryczne odtworzenia prezentowanego wzoru. Samodzielnie rozkodowali wzór na podstawie podawanych przez nauczyciela współrzędnych. Dodatkowo trenowali logiczne myślenie i inteligencję przestrzenną, ćwicząc liczenie i decydując jak ma się przemieszczać GeniBot, aby ominąć przeszkody na macie.
Okulary do oglądania Wirtualnej Rzeczywistości ClassVR
W ramach rządowego projektu „Laboratoria Przyszłości” szkoła zakupiła okulary do oglądania rzeczywistości wirtualnej. Niezwykła technologia pozwala przenieść się w czasie. Nasi uczniowie mogą założyć okulary i podziwiać przestrzeń kosmosu, świat starożytny lub wejść do muzeum sztuki odległego o setki kilometrów. Twórcy okularów VR postawili sobie za cel oszukanie mózgu, by użytkownik mógł jak najgłębiej zanurzyć się w widzianą w okularach rzeczywistość iluzoryczną. Uczniowie klas ósmych oraz klasa siódma w ramach poznawania nowych technologii wzięli udział w projekcie historycznym. Podopieczni naszej szkoły obejrzeli film „Kartka z Powstania” w reżyserii Tomasza Dobosza. Można zaryzykować stwierdzenie, że byli oni obserwatorami Powstania Warszawskiego. Oglądali film, którego obraz był niezwykle realistyczny. Zacierała się granica między tym co realne a tym co wirtualne.
Drukarka 3D
Współczesne działania szkoły kładą duży nacisk na rozwój umiejętności praktycznych. Ważne jest, aby młody człowiek rozwijał swoje kompetencję w zgodzie z otaczającym go światem. „Laboratoria Przyszłości” to projekt poprzez który uczniowie mogą rozwijać się za pomocą nowych technologii.
8 listopada odbyło się szkolenie z obsługi drukarki 3D, na którym uczniowie oraz nauczyciele zdobyli niezbędną wiedzę z zakresu pracy z zakupioną w ramach projektu przez szkołę Drukarkę 3D.
Platforma edukacyjna „Mozaik”
MOZAIK EDUKACJA
W ramach programu „Laboratoria Przyszłości”, nasza szkoła wykupiła licencję do niezwykłej platformy edukacyjnej „Mozaik”
„Mozaik” to efektywne oprogramowanie do prezentacji w klasie z cyfrowymi podręcznikami, animowanymi prezentacjami i funkcją pracy domowej online, jak również tysiące przyciągających wzrok interaktywnych elementów (sceny 3D, aplikacje edukacyjne, filmy, ćwiczenia), które mogą być wykorzystywane przez uczniów do nauki i ćwiczeń również w domu. Niemalże 100 tematycznych aplikacji, powiązanych z danymi przedmiotami, służy łatwiejszemu opracowaniu materiału szkolnego jak również pogłębianiu i ćwiczeniu zdobytej wiedzy poprzez zabawę.
Aplikacje „Mozaik” cały czas wzbogacane są nowymi funkcjami, a liczba dostępnych w nich narzędzi i gier stale rośnie. Narzędzia i gry przygotowane dla uczniów nauczania początkowego stawiają na pierwszym planie rozwijanie umiejętności, podczas gdy narzędzia doświadczalne, przygotowane dla wyższych roczników, oferują jedyną w swoim rodzaju pomoc i zastępują laboratorium. W niektórych narzędziach znajdują się również animowane ćwiczenia, dzięki którym nauka staje się zabawą. Wykonane przy pomocy narzędzi zadania i doświadczenia mogą być zapisywane.
Podczas zajęć plastyki i techniki uczniowie w przyjazny sposób wzbogacają swoją wiedze z zakresu historii sztuki i wynalazków.
„Akwarium 3D”
Technologie informacyjno-komunikacyjne w pierwszych latach edukacji
Laboratoria Przyszłości mają za zadanie stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w ciekawy sposób. Pomagają w tym materiały zakupione w ramach inicjatywy edukacyjnej realizowanej przez Ministerstwo Edukacji i Nauki.
Podczas zajęć „Koła Plastycznego”, w którym biorą udział uczniowie klas 1-3 rozwijaliśmy swoje umiejętności używając długopisów 3D.
Mając świadomość jak ważne są pierwsze lata edukacji, podczas których dziecko uczy się postrzegać i poznawać przyrodę, technikę i życie społeczne wszystkimi zmysłami. Podczas nauki, zdobywania wiedzy dzieci przejawiają duże zainteresowanie procesami technicznymi, technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, nowoczesnymi sprzętami wspomagającymi i uatrakcyjniającymi proces kształcenia. Długopisy 3D stały się niezwykle motywującym do działania elementem zajęć plastycznych.
Podczas październikowych zajęć uczniowie mieli możliwość wziąć udział w realizacji projektu „Akwarium”. Projekt „Akwarium” był połączeniem wielu materiałów plastycznych. Uczniowie kleili, lepili, malowali i wykonywali formy 3D. Dzieci miały możliwość wzbogacić wypowiedź plastyczną o środki ekspresjii wynikające z możliwości używania długopisu 3D. Za pomocą filamentu i druku 3D uczniowie nauczyli się rysować i budować trójwymiarowe obiekty.
Laboratorium Przyszłości w Naszej Szkole
Celem zajęć jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów. W ramach Programu Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Bychlewie otrzyma od rządu wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego niezbędnego do rozwoju umiejętności praktycznych wśród dzieci i młodzieży.
Od września nasza szkoła wzbogaciła się o drukarkę 3D, laptop, roboty do zabaw z programowaniem, długopisy 3D, wyposażenie fotograficzne, głośniki bezprzewodowe, platformy edukacyjne, gogle do 3D oraz wiele innych narzędzi i materiałów, z których uczniowie będą mieli szansę skorzystać. Mamy głęboką nadzieję, że nasi uczniowie dzięki inwestycji w przyjemny sposób będą rozwijać kreatywne myślenie a obsługa narzędzi rozwinie ich świadomość i umiejętności tak ważne w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii. Laboratoria Przyszłości to kolejny krok w stronę wzmocnienia i uatrakcyjnienia dotychczasowego procesu zdobywania wiedzy i praktycznych umiejętności w tych obszarach przez uczniów.
PRACOWNIA AUDIO WIDEO
W roku szkolnym 2022/2023 w Szkole Podstawowej w Bychlewie będzie działać pracownia audio-wideo, której opiekunem jest Nauczyciel plastyki i techniki Anna Suchecka.
Program” Laboratoria Przyszłości” umożliwił zakup profesjonalnego sprzętu, który zainspirował do powstania pracowni audio-wideo. Od października ruszają warsztaty, podczas których uczniowie będą mogli zapoznać się ze sprzętem. Dzięki dofinansowaniu uzyskanemu w Programie Laboratoria Przyszłości szkoła ma możliwość zaoferować uczniom możliwość kształcenia na najwyższym poziomie i rozwoju ich zainteresowań. Podczas wtorkowych spotkań uczniowie będą rozwijać swoją wiedzę i umiejętności poznając zawód fotografa, filmowca, dźwiękowca.
Aparat fotograficzny
Podczas pierwszych warsztatów poznaliśmy budowę aparatu, jego możliwości oraz podstawy wykonania prawidłowej fotografii. Uczniowie poznali sprzęt dodatkowy – oświetlenie, statyw. mikroport i mikrofon kierunkowy.
Przede wszystkim zajęcia dotyczyły aparatu fotograficznego bez którego nie byłoby możliwości rejestrowania obrazu i późniejszej obróbki zapisanego obrazu. Praca aparatem fotograficznym pozwala rozwinąć zainteresowania uczniów oraz poznać naukę optyki. Uczniowie rozwijają kompetencje cyfrowe oraz uczą się świadomie i odpowiedzialnie rejestrować obraz i dźwięk.
W ramach działań „Laboratoria Przyszłości” powstają ciekawe zajęcia na terenie naszej szkoły.
Nowoczesny sprzęt czyli drukarki i długopisy 3D, uatrakcyjniają zajęcia szkolne i pozwalają uczniom rozwijać swoje zainteresowania nie tylko na lekcjach techniki czy w ramach innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, lecz także w ramach zajęć pozalekcyjnych a mianowicie kół zainteresowań. Podczas zajęć koła plastycznego uczniowie wykonywali obiekty 3D.
Celem działań koła plastycznego jest rozwijanie wielokierunkowej aktywności młodego człowieka przez organizowanie sytuacji edukacyjnych umożliwiających eksperymentowanie i nabywanie doświadczeń. Dbanie o jego rozwój we wszystkich obszarach: fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym. Podczas zajęć uczniowie rozwijali swoją wiedzę i umiejętności wykorzystując długopisy 3D Banach. Istotna wartość pracy z pisakiem 3D polega na włączaniu dzieci w działania praktyczne, angażuje je emocjonalnie, kształtując takie cechy, jak wytrwałość, cierpliwość i dokładność w wykonywaniu podjętego zadania. O zaletach korzystania z długopisów 3D można mówić wiele: praca z nimi uwalnia kreatywność, ćwiczy myślenie trójwymiarowe czy rozwija wyobraźnię. Możliwości wykorzystania pisaków 3D są nieograniczone.