METODY AKTYWIZUJĄCE W BYCHLEWIE – „Tęcza nauki – podróż przez optykę”
Metoda aktywizująca: plakat interaktywny „Galeria pytań”
Metoda polega na tworzeniu przez uczniów pytań do omawianego tematu, które następnie zapisują na kolorowych kartkach symbolizujących stopień trudności: zielone – bardzo łatwe, niebieskie – łatwe, żółte – średnie, czerwone – trudne. Pytanie umieszczane jest na zewnętrznej stronie kartki, natomiast odpowiedź – ukryta wewnątrz lub pod spodem. Kartki są przyklejane na plakat, w taki sposób, aby pytanie było widoczne, a odpowiedź wymagała rozłożenia kartki. Powstały w ten sposób interaktywny plakat stanowi atrakcyjną przestrzeń do nauki indywidualnej, jak i grupowej. Uczniowie pracowali nad wybranym tematem przez kilka lekcji. Podsumowaniem pracy była prezentacja na forum klasy – każda grupa zadawała przygotowane pytania, angażując pozostałych uczniów. Wiele osób chętnie zgłaszało się do odpowiedzi, korzystając z różnych źródeł wiedzy (np. podręcznika). W przypadku trudniejszych pytań, na które nikt nie znał odpowiedzi, wyjaśnienia udzielała grupa odpowiedzialna za dany temat. W aktywność zaangażowali się wszyscy uczniowie, także ci zazwyczaj wycofani. Uczniowie, którzy poprawnie odpowiadali na pytania, otrzymywali plusy, natomiast grupy prezentujące temat zostały ocenione. Była to nie tylko skuteczna forma utrwalania wiedzy, ale też świetna zabawa i okazja do współpracy. Metoda ta sprzyja rozwijaniu umiejętności zadawania pytań w formie angażującej zabawy dydaktycznej.