„Małe ziarenko, wielka sprawa – naukowa przygoda klasy IIIb”
Uczniowie klasy IIIb przez ostatni miesiąc zamienili swoją salę lekcyjną w małe laboratorium przyrodnicze. A wszystko to w ramach projektu badawczego „Wzrastanie roślin”, który połączył naukę, ciekawość świata i prawdziwą radość odkrywania. Choć badali sałatę, szczypiorek, rzodkiewkę i szczaw, tak naprawdę… wyrosło coś znacznie więcej – pasja do nauki i współpracy!
Projekt trwał cztery tygodnie – intensywne, zielone, pełne eksperymentów i zaskoczeń. Na początku uczniowie podzielili się na zespoły i postawili sobie pytania badawcze. Ale nie byle jakie! To były pytania z prawdziwą naukową iskrą:
-
Czy rośliny mogą żyć bez światła?
-
Czy sól jest dla nich dobra czy szkodliwa?
-
Na jakim podłożu najlepiej rosną?
-
Czy można je podlewać czymś innym niż wodą?
Każdy zespół przygotował własne doświadczenia. Były próby kontrolne i badawcze, codzienne obserwacje, zapiski, rysunki, a nawet fotograficzna dokumentacja. Rośliny kiełkowały, rosły, czasem więdły i usychały – a uczniowie uczyli się wyciągać wnioski, analizować dane i… cieszyć się z każdego listka.
Atmosfera była taka, że niejeden naukowiec z instytutu badawczego mógłby pozazdrościć! W powietrzu czuć było skupienie, ekscytację i wzajemną pomoc.
Na koniec projektu odbyła się prezentacja wyników. Każdy zespół z dumą opowiadał o swoich wnioskach, pokazując efekty pracy. Okazało się, że nie tylko rośliny potrzebują troski – tak samo ważna jest współpraca, cierpliwość i uważność.
Ten projekt był jak dobrze przygotowane nasionko – trafił na żyzną glebę dziecięcej ciekawości i dał piękne owoce. A kto wie? Może właśnie w klasie IIIb kiełkują przyszli biolodzy, ogrodnicy, a może… nobliści?